Maak kennis met werken als werkstudent!

Hierna publiceren wij integraal een interview met Jan Meilink en Carin van der Veen zoals dit is verschenen in het magazine van studievereniging PM. PM is dé studievereniging voor Accountancy & Controlling studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen.

 

In dit artikel laten we zien hoe het is om te werken als werkstudent. Hoe kom je binnen, is het te combineren met de studie en wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van werkstudent zijn? Wij vragen het aan Jan Meilink en Carin van der Veen, beide werkzaam bij HZG en tevens studenten. 

Even voorstellen… 
Jan is 26 jaar, zit in de Reis commissie en is bezig met zijn master. Verder werkt hij al ongeveer 3 jaar bij HZG. Hij is daar begonnen als stagiair, doorgegroeid als assistent accountant en sinds corona om de hoek kwam kijken is hij voltijd gaan werken als assistent accountant. Carin is 20 jaar, lid van de Congres commissie en zit sinds drie maanden bij HZG. Ze werkt drie dagen in de week en is werkstudent.

Waarom heb je besloten bij HZG aan de slag te gaan?
Carin werkte eerst bij de Jumbo, maar het leek haar leuk om het roer om te gooien. Ze kwam op internet een vacature tegen bij HZG, is gaan solliciteren en werd aangenomen. Jan is via het congres van studievereniging Check, waarbij HZG als nieuwe sponsor aanwezig was, in aanraking gekomen met het kantoor.

Hoe ervaren jullie het werk bij HZG in combinatie met de studie?
Jan zegt hierover: “Ik vind het goed te combineren. Ik heb de afgelopen periode al mijn vakken gehaald. Ik kijk wel alle colleges en voor de tentamens probeer ik een week vrij van werk te nemen om mij voor te bereiden. Op het werk respecteren ze dit ook. In goed overleg is veel mogelijk en kan je enigszins flexibel te werk gaan. Ze zijn bij HZG heel meedenkend en zeggen zelf ook dat studie bovenaan moet staan. De verantwoordelijkheid ligt echter wel bij jezelf, want het is ook gewoon druk op het werk. Het is dus belangrijk dat je zelf een goede planning maakt, waarbij het aan te raden is niet alles tot het laatste moment uit te stellen.”

Carin: ”Je werkt ook heel veel samen met elkaar. Je zit in een controleteam waarin je samen aan de controle van een bepaalde klant werkt. Zelfs wanneer je er nog niet lang werkt, word je gezien en behandeld als volwaardig lid van het team. Je hebt een planning en je ziet een paar weken van te voren al de klanten waarvoor je aan de slag gaat. Dan maakt de controleleider een werkverdeling waarin staat wie wat doet en wie het aanspreekpunt is. Ook als stagiaire draai je mee als normaal lid van het team. De keuze om als werkstudent of stagiaire aan de slag te gaan hangt in die zin vooral af van wat je doelen zijn.”

Wat vind je de meerwaarde van het werkstudent zijn?
Jan: ”Het is zeker een aanvulling op de studie, maar wel een belangrijke afweging die je moet maken. Enerzijds is het goed voor je ontwikkeling op vaktechnisch gebied, maar het gaat deels ten koste van je studentenleven – wat overigens goed kan zijn voor andere ontwikkelingen. Deze fase heb ik zelf echter al gehad dus voor mij is het een perfecte aanvulling. Je merkt toch wel een groot verschil tussen praktijk en theorie. Je leert het vak, het aannemen van een professionele kritische houding en contact onderhouden met verschillende mensen. Soms mail je namelijk met de hoogste organen in een organisatie, dus dat is ook een stukje formaliteit. Op de universiteit leren ze je theoretische aspecten van de controles waarbij praktische uitvoering ontbreekt. Door een volledige controle-cyclus mee te draaien valt eigenlijk alle theorie die je leert op zijn plek en begin je het grotere geheel te zien.”

Carin: “Heel veel dingen moet je ook gewoon doen en gedaan hebben. Je moet het in de praktijk tegenkomen om te weten hoe je ermee om moet gaan. Maar je leert echt super snel.”

Wat ervaren jullie als mindere punten?
Jan: ”De mindere punten kunnen zijn dat het veel tijd kost en het een bepaalde verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Daar moet je maar net zin in hebben. Als je in een niet-corona jaar zit kan het zo zijn dat je afwegingen moet maken tussen uitgaan, borrels en gezelligheid of werken. Ik kan me voorstellen dat nieuwe studenten hier niet allemaal op zitten te wachten.”

Carin: ”Het kan lastig zijn wanneer je bijvoorbeeld een deadline hebt op een dag en je die hele dag moet werken, maar er is prima omheen te plannen. Dat moet je jezelf gewoon aanleren. Het is zeker goed te combineren met colleges, vooral nu je colleges ook gewoon kunt terugkijken. Welke dagen je werkt maakt in veel gevallen niet heel veel uit, als het maar afkomt in de tijd die ervoor staat. De controleleider maakt de planning en je krijgt je eigen deel toebedeelt, maar je kan altijd vragen wanneer je ergens niet uitkomt.”

Wil je later ook aan de slag bij HZG? Of wil je misschien nog naar een Big Four? 
Jan: ”Ik weet het nog niet zeker. Vanaf februari ga ik afstuderen bij Deloitte, ik hoop hier nog iets van de profit sector te zien. Dit is iets waar ik nog enigszins nieuwsgierig naar ben. Verder vind ik de mensen en de sfeer bij HZG heel goed en het is ook zeker leerzaam om bij een snel groeiend kantoor te werken. Een verschil tussen een Big Four en een kleiner kantoor als HZG is denk ik ook dat je bij HZG meer van het hele controleproces ziet en bij een groter bedrijf zoals Deloitte is dat waarschijnlijk minder. Zo heb ik bij HZG een aantal kleinere klanten waar ik grotendeels alleen mee bezig ben. Hierdoor loop je tegen diverse problemen aan waardoor je weer leert denken in oplossingen. Ook zie je hierdoor veel verschillende posten en specifieke regelgeving. Zo kwam ik er bij een controle van een zwembad achter dat er specifieke regels zijn voor investeringen voor sportverenigingen of dat bepaalde non-profit entiteiten zich dienen te houden aan de Regeling beloning directeuren van goededoelenorganisaties.”

Carin: ”Voor nu bevalt het heel goed, dus ik moet nog even kijken. Werken bij een ander bedrijf is wellicht voor later ook nog een optie. Ik denk niet dat het verkeerd is elders ook een kijkje in de keuken te nemen.”

Hoe formeel is het qua kleding op kantoor?  
Jan: ”Algemene regel is minimaal. Bij de klant kleed je je één slag netter dan de klant zelf, maar nu met corona kom je niet meer bij de klanten. Een pak is altijd wel het meest gemakkelijk, maar de spijkerbroek is ook geen onbekend fenomeen op het kantoor.”

Carin: ”Het is ook maar net waar jij je comfortabel bij voelt, een paar weken geleden waren er zelfs wollen sokken te zien op kantoor. Verder is er een hele leuke sfeer op kantoor, waarbij we vaak gaan wandelen in de pauze met elkaar en je humor kunt delen met iedereen. Er is geen duidelijke hiërarchie, HZG is een vrij platte organisatie. Er zijn nu zelfs werkplekken op de kamer van de partners om te werken wanneer elders vol is.”

Wat wil je verder nog meegeven?
Jan: ”Als je de tijd ervoor hebt en je twijfelt nog over het vak, dan is dit het perfecte moment om rond te kijken. Bovendien, nu alles dicht is door corona kun je net zo goed gaan werken.”

Carin: ”Het kan heel waardevol zijn, omdat je meekrijgt hoe het in de praktijk werkt. Er is nou eenmaal een groot verschil tussen de universiteit en de praktijk. Het is heel gevarieerd en bovenal erg gezellig!”

Beiden: “Blijf denken in boekingen en behoudt een professionele kritische instelling. Vooral logisch blijven nadenken!”

BEHOEFTE AAN INFORMATIE?
GRAAG EEN AFSPRAAK PLANNEN?